موتور های ( موومنت ) ساعت های مچی

باسلام 

اینجانب علی ساعتچی ، در این مطلب قصد دارم شما علاقمندان به دنیای ساعت را با موومنت های (موتور) ساعت های مچی آشنا کنم .

همانطور که ملاحظه می کنید، ما از کلمه موومنت (MOVEMENT) استفاده می کنیم ؛ چنانچه به قسمت پایین صفحه ساعت خود نگاه کنید با دو فونت کوچک JAPAN MOVT یا SWISS MOVT مواجه خواهید شد ؛ بدین منظور موتور ساعت شما طراحی کشور ژاپن یا سوییس می باشد که معمولا بر روی ساعت های کوارتز  این عنوان را می بینیم.

نکته : این دو عنوان عموما در ساعت های اصل اعتبار دارند ؛ زیرا نمی توان از ساعت های فیک یا تقلبی انتظار داشت که به طور حتم در ساخت آن از موومنت سوییسی یا ژاپنی استفاده شده باشد.

بنابراین ، هر زمان در دنیای ساعت به کلمه (موومنت) برخورد کردیم ، از لحاظ لغوی به معنای جنبش می باشد ، که از آن به عنوان قلب تپنده ساعت هم یاد می شود.

انواع موومنت ها

به طور کلی می توان به دو دسته  از موومنت های ساعت اشاره کرد:

  • مکانیکی
  • کوارتز

 

موومنت های مکانیکی  نیز  به  دو  دسته اتوماتیک  و کوکی تقسیم می شوند . البته امروزه بسیاری از موومنت های اتوماتیک قابلیت کوک دستی نیز دارند و این نشان از دو منظوره بودن آن ها است.

موتور های کوکی : ابتدایی ترین و سنتی ترین موتور های ساعت هستند که منبع انرژی آن ها برای حرکت ، نیروی فنر می باشد و فنر نیروی خود را از ما می گیرد و به این صورت که با چرخاندن کراون crown(دسته کوک یا پیچ کوک) ، فنر در موومنت جمع می شود و نیروی خود را به بزرگترین چرخ دنده منتقل می کند و این نیرو به ترتیب و چرخ به چرخ جلو می رود و به سیستم ESCAPEMENT  می رسد.

ESCAPEMENT در لغت به معنای فرّار است . این سیستم شامل چرخ دنگ(Escape Wheel) و دنگ  می باشد که وظیفه آن تبدیل حرکت دورانی به گسسته است و نیرو در نهایت به رقاصک (Balance Wheel) منتقل می شود.

موومنت های اتوماتیک  نیز  به  همین صورت کار می کنند اما با این تفاوت که یک لنگر  و سیستم چرخ اتوماتیک که مدل های متفاوتی دارند ، به صورت خودکار  فنر  را  جمع می کنند . در این مدل از موتور ها با حرکت انسان زمانی که ساعت به دست بسته شده است لنگر بر روی  یک  محور  می چرخد  و از طریق سیستم اتوماتیک آن موومنت ، فنر ساعت جمع یا به اصطلاح کوک می شود.

نکته: موومنت های مکانیکی معمولا بین 5 تا 10 سال کار مداوم (بستگی به کالیبر موومنت دارد) ، نیاز به سرویس و تنظیم توسط یک ساعت ساز  یا   تعمیرکار  ماهر دارند که برای کارکرد درست و طول عمر موومنت این امر بسیار ضروری می باشد . ساعت های مکانیکی به شدت نسبت به ضربه حساس هستند و با ضربه نسبتا شدید به راحتی آسیب می بینند.

 

موومنت کوارتز 

موتور های کوارتز شکل ساده ای از موتور های ساعت هستند که از سنگ کوارتز  بهره  فراوان می گیرند . از دقت بالایی برخوردار هستند و مبنع انرژی آن ها باتری می باشد.

موومنت های  کوارتز  نیز  مدل های متفاوتی دارد که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی طراحی و ساخته شده اند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

این موومنت در قرن بیستم  معرفی و توسط شرکت سیکو ژاپن به تولید انبوه رسید و به حدی موفق بود که امروزه اکثر ساعت هایی که به بازار عرضه می شوند با این موومنت به دست مشتریان می رسند.

مزایای موومنت یا موتور های کوارتز

  • دقت بسیار بالاتر نسب به موومنت های مکانیکی
  • قیمت مناسب نسبت به موومنت های مکانیکی
  • هزینه سرویس و نگهداری پایین تر
  • حساسیت کم تر به ضربه نسبت به موومنت های مکانیکی
  • وزن کم تر که موجب کاهش وزن ساعت می شود
  • منبع انرژی آن ها باتری می باشد و نیاز به کوک و حرکت برای کار ندارند

اولین موتور کوارتز که به تولید انبوه رسید – طراحی و ساخت توسط شرکت سیکو ژاپن

تمرکز ما در این مطلب بر روی معرفی دو نوع اصلی موتور ساعت و مفاهیم در این زمینه بود.

در مطالب بعد ، درباره انواع موومنت کوارتز  و نحوه کارکرد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

با تشکر از توجه شما

 

اشتراک گذاری

شما هم می‌توانید در مورد مطلب نظر بدهید.

برای ثبت نظر، از طریق دکمه افزودن دیدگاه جدید اقدام نمایید.

mina

دی 11, 1401

آیا این نظر به شما کمکی کرد؟

مطلب خوب و کاربردی بود. نثر شیوایی هم داشت، ممنون از شما. باز هم از این مطالب بذارید👏🏻

نویسنده سایت

دی 17, 1401

آیا این نظر به شما کمکی کرد؟

ممنون از توجه شما ، حتما در اسرع وقت اطلاعات بیشتری راجع به ساعت منتشر می کنیم.

Mohammad

آبان 2, 1402

آیا این نظر به شما کمکی کرد؟

روی قاب پشتی ساعت موادو نوشته swiss movt و زیرش نوشته FD این FD مخفف چیست؟

نویسنده سایت

آبان 6, 1402

آیا این نظر به شما کمکی کرد؟

درود بر شما
ساعت های MOVADO نمونه های اصلی کلمه SWISS MADE حک شده و مخففی به نام FD ندارد
زیرا ساعت های MOVADO علاوه بر موتور ، قاب و بند آن نیز ساخت کشور سوییس هستند و کلمه SWISS MOVT به ساعت هایی اختصاص دارد که فقط موومنت (موتور) آن سوییسی باشد. جهت اطلاعات بیشتر به اکانت تلگرام ما پیام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پنج =